Kiedy wszystko działa poprawnie, proces produkcyjny jest niezakłócony, a zaplanowana praca idzie zgodnie z harmonogramem — wszystko gra. Jednak wystarczy nawet chwilowa awaria maszyny, a kolejne nieszczęścia posypią się jak domino. Przedsiębiorcy kupując nowy sprzęt wierzą, że będzie on działał bezawaryjnie. Tak powinno być, jednak często zderzenie z rzeczywistością jest brutalne. Prawdopodobieństwo awarii jest takie samo dla nowego sprzętu, jak i tego, co ma już lata pracy za sobą. Najważniejsze to być przygotowanym na różne ewentualności i regularnie dbać o prawidłową pielęgnację i konserwację sprzętu.

Zapobieganie jest lepsze niż reagowanie

Tak, to prawda nie zawsze da się zapobiec awariom, jednak faktem jest, że sposób użytkowania sprzętu ma ogromny wpływ na ich ewentualne wystąpienie. Z jednej strony dobrze jest być przygotowanym na ewentualne przestoje produkcyjne i mieć opracowany plan na tego typu zajście, jednak najlepszym rozwiązaniem jest regularne dbanie o sprzęt, czyli zapobieganie. 

Być może na pierwszy rzut oka to, co zaraz przeczytasz, wyda Ci się oczywiste, ale uwierz, że takie proste rady są najlepsze, a wiele osób o tym zapomina. Chodzi bowiem o stwierdzenie, z którym zapewne się zgodzisz: regularne sprzątanie i inspekcja stanowiska pracy może pomóc w zapobieganiu poważniejszym awariom. Co ciekawe, w wielu badaniach zostało potwierdzone, że zadanie to powinno być oddelegowane osobie, która na co dzień zajmuje się sprzętem i zna go najlepiej, czyli operatorowi. Do jego codziennych zadań powinno wliczać się sprzątanie stanowiska po zakończonej zmianie i sprawdzenie miejsc krytycznych, które najbardziej narażone są na ewentualne uszkodzenia i mogą wpłynąć na awarię całej maszyny.

Ważne jest prawidłowe czyszczenie maszyn

Regularne sprzątanie jest ważne, jednak przy tym wszystkim należy pamiętać, aby robić to w odpowiedni sposób. Nie chodzi jedynie o zalanie wodą maszyny do pakowania w saszetki podłużne i oczyszczenie jej z resztek produktu. Czyszczenie to proces, którego jakość ma ogromny wpływ na końcowy efekt. Dobrze jest więc opracować pewne standardy i trzymać się ich. Takie postępowanie pozwoli na osiągnięcie najlepszych rezultatów. Wiele przedsiębiorstw korzysta w tej kwestii z doświadczonych firm czyszczących maszyny do pakowania w saszetki płaskie, przynajmniej przy okresowym czyszczeniu. 

Jak zapobiegać nadmiernej eksploatacji saszetkarki?

Odpowiednie dbanie o maszyny do pakowania w saszetki polega także na wykonywaniu regularnych kontroli jakości. Dzięki temu możesz w porę dostrzec niewielką awarię i usunąć ją, zanim doprowadzi do poważniejszej usterki. Jak już wcześniej wspomnieliśmy codzienną weryfikację stanu sprzętu, możesz powierzyć operatorowi, gdyż to on zna ten sprzęt najlepiej i doskonale poradzi sobie z tą kwestią. Na co dzień spędza sporo czasu przy maszynie, więc bez problemu dostrzeże, kiedy coś będzie nie tak. Najlepiej, aby taką analizę wykonywał codziennie, na koniec dnia pracy. Możesz opracować pewien schemat czy nakreślić miejsca krytyczne, które powinny być sprawdzane, a wytyczne przywiesić w miejscu pracy. Dzięki opracowanym standardom będziesz mieć pewność, że wszystko zostało zrealizowane zgodnie z planem, a dodatkowo będziesz mieć dostęp do jasnej informacji zwrotnej. To także pomoże w przepływie zadań pomiędzy działami.

Operator maszyny powinien także sprawdzać jej funkcjonowanie w czasie dnia pracy. Możesz okreslić pory, w których będzie dokonywał prostych testów i przekazywał dalej informacje. Takie działanie pomoże nie tylko wykryć ewentualną usterkę, ale także pomoże w usprawnieniu funkcjonowania maszyny i optymalizacji jej działania. Operator obserwujący na co dzień jej działanie może zasugerować zwiększenie lub zmniejszenie przepływu produktów, a także zasugerować inne usprawnienia. 

Zleć zewnętrznej firmie regularny serwis

Codzienny czy cotygodniowy przegląd jest ważny i to możesz przeprowadzić we własnym zakresie. Jednak warto także zatrudnić profesjonalną firmę, która zajmie się regularną konserwacją sprzętu. To jak często powinna przyjeżdżać taka firma, zależy przede wszystkim od wielkości produkcji i eksploatacji danego sprzętu, jednak najczęściej jest to raz do roku lub raz na pół roku. Jeżeli nie wiesz, jak często powinien być przeprowadzany serwis, możesz skorzystać z porady firmy, która się tym zajmuje. Na podstawie analizy stanu Twojego sprzętu bez problemu określi ona, kiedy powinien odbyć się kolejny przegląd. Połączenie tych dwóch czynności, czyli regularnego przeglądu przeprowadzanego przez operatorów i profesjonalnego serwisu wykonywanego przez firmę, pozwoli na zachowanie sprzętu w dobrym stanie i jego bezawaryjną pracę, a przecież właśnie o to chodzi. Finalnie, te elementy przełożą się na oszczędności. Przede wszystkim pozwoli to uniknąć nieprzewidzianych przestojów produkcyjnych i kosztownych napraw. Regularne serwisy pozwalają nie tylko oszczędzić pieniądze, ale także stres.